boj kultúr, islam vs. európa

Autor: Martin Masaryk | 17.1.2006 o 12:25 | Karma článku: 7,02 | Prečítané:  1948x

Vznik Islamu - vznik novej identity u dovtedy zaostalých arabských kmeňov - vyvolal populačnú explóziu a jednu z najväčších migračných vĺn v dejinách.

V sérií ťažení, trvajúcej dvesto rokov, zaplavili arabské kmene Blízky východ, severnú Afriku, Sicíliu a územie dnešného Španielska. Nové náboženstvo sa vďaka ideológií, naoko stierajúcej kmeňové rozdiely, dynamicky rozvíjalo a čoskoro predstihlo kresťanský svet tak po stránke kultúrnej, územnej ako aj vojenskej. Európska civilizácia tých dní len s ťažkosťami oponovala všeobecnej prevahe Islamu. Moslimská hegemónia však v nasledujúcich storočiach ochabovala a ruku v ruke s tým, ako v kresťanskom svete silnelo hospodárstvo a rástla sakrálna súdržnosť jednotlivých krajín, sa Islam postupne prepadal do mocenskej defenzívy.

Proces opätovného získania dominancie Európskymi krajinami, bol na jednu stranu bolestný, no predovšetkým dlhý a časovo obmedzený. Bitka pri Las navas de Tolosa odštartovala zánik ináč rozvinutej a tolerantnej civilizácie maurov. Posilnená identita Európskych krajín a kultúra kresťanského sveta, sa podobne ako jej historický predchodca, civilizácia Grékov, vedela zomknúť iba pri hrozbe "zvonku". V nastávajúcej epoche krížových výprav sa však Islamský svet nepoddal, naopak, v období dalšieho kresťanského úpadku, nasal pocit víťazstva a prišla nová hrozba...

Turci vtrhli na scénu dejín ako víchor. Mehmed II zlomil väz Byzancii, keď v roku 1452 dobyl Konštantínopol. Sulejman nádherný v roku 1683 obliehal Viedeň a nebyť moru v tureckej armáde, tak sa chmúrne predpovede o páde rodu Habsburgovcov mohli ľahko naplniť. Ústup Sulejmanovej armády, neustále masakrovanej kresťanmi, predznamenal dalšiu epochu vzájomných vzťahov. Nasledujúcich tristo rokov sa na podobnej ceste ocitol celý moslimský svet. Naviac, počas posledných dvesto rokov získal západ totálnu prevahu a v oriente sa prakticky prestali písať dejiny.

Rozdiel v chápaní prítomnosti spočíva v odlišných pohľadoch na minulosť. Z čoho, z akých pohnútok a z akých rozdielov pramení toľká disharmónia v našich vzájomných vzťahoch?

Islamský svet je presvedčený o svojej kultúrnej prevahe. Z toho pramení aj "historická nevyhnutnosť" sakrálneho štátu. Toť spor prvý. Západ stojí na sekularizme. Na tom sekularizme, ktorý v islamskom svete chápu ako pohanstvo. V našom videní sa zase sakrálne krajiny nachádzajú na nižšom vývojom stupni.

Spor druhý sa týka otázky ľudských práv. Vo všeobecnosti je táto otázka sporná prakticky zo všetkými ostatnými štátmi, či kultúrami mimo západu. Snaha o univerzalizmus hodnôt, export demokracie či individualizmu zo západných štátov, sa v ostatnom svete stretá s čoraz väčším odporom.

Tretia problémová črta vzťahu Islamu zo západom spočíva paradoxne v blízkej podobnosti. Obe hlavné náboženstvá sú de facto jedinými relevantnými monoteistickými náboženstvami na svete. Obe sa v históri snažili expandovať jednak na úkor toho druhého, jednak penetráciou do sféry vplyvu iných vierovyznaní. Obom sú vlastné sväté vojny. Nezanedbateľná je aj silná teologická návaznosť. Tam kde končí biblia, začína korán.

Napriek tomu sme sa my, Európania, z moslimami naučili žiť. Môžem povedať, že moslimská kultúra obohatila európsku podstatne viac, než tomu bolo naopak. Mali sme čas. Dostatok času. Jedni aj druhí prakticky celé storočia na to, aby sme si dostatočne vymedzili sféry vplyvu, aby sme našli spoločných nepriateľov a ak nie cestu k vzájomnému priateľstvu, tak aspoň tichú zdržanlivosť.

Problém medzi západným a moslimským spôsobom života, novodobý konflikt kultúr, nastal krátko po studenej vojne, keď sa v islamskom svete, ako vo svojej prirodzenej sfére vplyvu, začali angažovať spojené štáty. Ale to už je úplne iná téma.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

ŠPORT

Nemecký tím zachránil najmenej pravdepodobný darca. Diktátor

Nemecký hokejový tím zachránil líbyjský diktátor pred krachom.

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená.


Už ste čítali?